Arrabona EGTC

2019. August 29.

Pannonhalma and its region are wonderful tourist destinations: after a visit to a historical building how about going for a hike in the Sokoró Hills. It would be a shame to miss it, go and see it for yourself!

Tour planning

• Tarjánpuszta
  • Táp
  • Pannonhalma

Győrszemerét a 10-es út Győr-Pápa vasútvonalon érhetjük el. A vonatról leszállva a vasút mellett délnek, Pápa felé haladunk, majd a két vasúti átjárót elhagyva a Bakony-ér hídja alatt egy ér partján nyárfásba, majd a felpéci borókásba érünk. A kis erdős részt még időben helyezték védelem alá. A borókás közepén vezető utat el kell hagynunk balra, mivel ez egyébként Felpécre vezet. Egy darabig az akácos pagonyban gyalogolunk, rövidesen a homok utcán érünk a faluba. Jelzett utunk a falun vezet át, közben a helység mindkét műemlék temploma is utunkba esik. A faluból kiérve keletnek fordulunk a szőlőket elhagyva az erdőben ismét déli irányba vezet az út. Eleinte akácos, majd tölgyerdő, fiatal fenyves között érünk a „hatos tölgyig” Ez az egy tőből hat, egyenként is hatalmas fának beillő ágú több száz éves tölgy. A fát elhagyjuk, a völgyben továbbhaladva az erdőből „Diósba” majd Sárkánymajorba érünk. A hajdani pusztára már csak pár öreg gyümölcsfa és vadgesztenye óriás emlékeztet, na meg egy régi kút mellé épült juhakol. Itt ismét keletnek meredek hegyoldalon visz utunk. A kapaszkodó után az erdőalján a gázvezetéknél érünk be ismét az erdőbe, ahonnan kiérve csakúgy, mint az erdőszélen elénk tárul Sokorópátka. A pátkai legelőn még mindig dél felé haladva jobbról a várhegy, erdő borította oldalán magasleshez érünk, utána fahídon át újabb pusztahelyhez (Répás puszta) majd keleti irányba a hegyoldalon felkapaszkodva a faluba jutunk. Templomuk csak 1900 után épült, ebből az időből megmaradt egy kis harangláb, ezt Gic felé mintegy 300 méterre tekinthetjük meg. A faluból csak pár házas kis utcát és a Gic felé vezető utat látjuk, mert az utóbbi csak átgyalogolunk és erdészház mellett elhaladva ismét az erdőbe érünk. Két nagyobb dombhátat átvágva egy déli irányú széles füvesvölgybe, utána ismét kelet felé szép, vadgesztenyékkel szegélyezett nyiladékra érünk. Több egymást követő dombhát leküzdése után Likibe (Hármastarján puszta) vezet az út A Puszta után egy darabig szántóföldek között haladunk, az erdőt elérve a Magyaloson keresztül a 82-es útra érünk. Az erdő széléről meglátjuk a Pannonhalmi apátságot. Az apátság felé tekintve a völgyben halastó látható, mely a Pándzsa patak Tarjánpuszta felől érkező vizét nemrég duzzasztották tóvá. A 82-es főút itt a régi Arrabonát Bakonyszentkirállyal összekötő római út vonalán megy, majd a keleti irányba Tarjánpusztára vezető útra lépünk. Enyhe emelkedővel gyümölcsfák szegélyezte úton érünk a puszta házai közé. A hajdani apátsági majorban több mint négyszázan élnek. (A templomkertben régi kápolna romjai látható) A pusztáról délre visz az út, Győrasszonyfára kb. 1 km megtétele után érünk. Nem megyünk be a faluba az országúton, hanem a vasútállomásnál, a földeken keresztül betonjárda vezet a községbe, ahova 5 perc után beérünk. A falun áthaladva a temető mellett visz az út, itt két 48-as honvéd és országgyűlési képviselő sírja található. A temető után a tápi dombnak visz az út, ide felérve nem remélt kilátásban van részünk. Délre fordulva a bársonyosi dombok mögött a Vértesből a Bakony nyúlványát a Kőris heggyel, nyugatról a Ravazdi-csanaki dombság vonulatát, a vonulatok alatt több mint tíz település házait, templom tornyait látjuk, fákkal, erdőkkel borított lankák, szántóföldek váltogatják egymást. A dombról leereszkedve a kiserdő mellett visz a földút Táp felé. A gyümölcsösök után beérünk a régi homokbányához, ligetes fák között az állomástól megtett alig 1 óra alatt elérjük a tápi falumúzeumot, ahol a kis portákon felépült nádfedeles házikók támaszkodnak a partoldalnak. Utunk ezután a faluban észak felé halad, majd pár száz méter után balra beérünk a tápi szőlőbe, ahol a régi hangulatos öreg nádfedeles pincék, mint fejkendős falusi nénikék húzódnak meg a szőlő aljában. Alig félórás gyaloglás után elérjük Kishegyet, majd rövidesen Kisnyalkapusztát. Előbbiben kevesen, utóbbiban senki nem lakik. Kisnyalkán egy istálló, egy szokatlanul nagyméretű kút, és egy elhagyott hosszú cselédház emlékeztet a hajdani apátsági majorra. Árnyas fasoron csemetekertet érünk el, majd mellette az Illaki erdőben folytatódik utunk. A jelzés itt északnak tart, és rövidesen országutat keresztezve a Pannonhalmához tartozó Tóthegyre érünk. Innen az út lassan emelkedik, majd meredeken érünk fel a dombtető nyergébe, ahonnan dél felé szép kilátásban, északi irányba nézve az ország egyik kiemelkedő épületegyüttesében a Pannonhalmi apátságban gyönyörködhetünk. A domboldalon felérve az apátsági épületek közé érünk. A dombról lesétálva kényelmesen lesétálhatunk a vasútállomásra. Útközben érdemes megnézi a Szabadság téren található szoborparkot, a Szent. Márton Szobrot, a zsinagóga előtti holocaust emlékművet.

Forrás: https://pannonhalma.hu/aktiv-turizmus

Túra jelölése:

A javasolt megközelítés nem feltétlenül veszi figyelembe az aktuális forgalmirend változásokat.

Overview

Number of viewing: 8374
Győr Időjárás

Similar tours

Hiking tour in the park forests along the Danube

As a young child (and let us be honest, even as an adult), many of us were amazed and attracted by the mysterious world of South American and African rainforests and jungles, the wild cats, the colourful birds, and the countless monkey species. The tours we offer may not be in America or on the African continent, but no matter how strange it may sound, we invite you into a rainforest now. How is it possible? The floodplain park forests along the Danube are the Central European counterparts of the tropical forests.

The St. James pilgrimage Pannonhalma – Wolfsthal

This pilgrimage includes sights such as the Benedictine Abbey of Pannonhalma, downtown Győr, then from Lébény, we head for Mosonmagyaróvár and Rajka, then it is on to Slovakia and Austria. In Wolfsthal we will join the official pilgrimage heading for Santiago de Compostela, the Camino de Santiago.

In vino veritas (Mini Tour Series)

One of the oldest wine regions of Hungary, dynamically developing wineries, quality wine production, beautiful countryside that attracts the visitors, millennial culture and world heritage site, rows of cellars, tasty wines: this is the Pannonhalma wine region. Discover the wineries in the varied vineyards; taste the heavenly juices and discover the other sights of the area!

Though it is unusual, we have put together several mini tours for you within the tour, typically with two wineries ‘in the lead role’, so you can comfortably explore, on foot, the countryside and taste the fruit of the vineyards everywhere, over several days.

The list of wineries is only a short one. What else would you add, and what would be the theme of the new mini wine tour?